Slabikář - písmeno Ch, ch
Dnešní nové písmenko vám, děti, představí myška a vrána z pořadu Od Andulky po žížalu. Dávejte veliký pozor na všechna slova s tímto písmenem.
Takže už víte, že písmeno "ch" se skládá ze dvou nerozlučných kamarádů písmena "c" a písmena "h". Pokud tato písmena uvidíte ve slově stát vedle sebe musíte je přečíst jako "ch".
Pojďte se teď podívat do slabikáře na str. 72.

Přečtěte tlustě vyznačená písmena nahoře. Potom si přečtěte nahlas básničku (předčítejte ji dětem). Nechte dítě vyznačit všechna písmena "ch" zelenou pastelkou. Povídejte si o obrázku v zoologické zahradě. Tvořte celé věty.

Jaká další slova začínají na "ch" nebo obsahují písmeno "ch"? Pracujte s brýlemi, pojmenovávejte obrázky, tvořte věty nebo slovní spojení.
Potom zkuste tvořit slova z nabídky. Vezměte vždy slabiku z prvního řádku a spojte ji se slabikou z druhého řádku. Kroužkujte, barevně spojujte,...

Dále nacvičujte čtení slov s písmenem "ch". Použijte záložku na ukazování, pomáhejte si obloučkováním.
Vypracujte další cvičení (růžové pero i tužku) podle zadání. Vyznačte psací písmeno Ch - červeně (hláska).

Za odměnu mohou děti navštívit virtuální zoo, kde se setkají se zvířaty, která mají v názvu písmeno ch.
ÚTERÝ:
Začněte procvičením čtení slov ze včerejší stránky (ořechy, buchty,...) Připomeňte si, co jste se včera dozvěděli o písmenku "ch". Jaká slova umí děti s tímto písmenkem říct. Nechte je pár vyjmenovat.
Poté se přesuňte do slabikáře na stranu 73. Čekají nás nové slabiky s písmenem "ch" viz. domeček. Tyto slabiky si přečtěte a zkuste vymýšlet slova s těmito slabikami.

Pokud jste moc slov nedokázali vymyslet pusťte si video a zkuste další slova uhádnout. *Některá jsou opravdu těžká.

Jakmile jste se se slabikami dobře seznámili, přejděte na čtení slov s těmito novými slabikami. Barevné sloupec na okraji strany - všechny slova důkladně přečtěte, vysvětlete si význam, pomáhejte si při čtení obloučkováním.
Vypracujte cvičení s modrým trojúhelníkem a po něm pusťte dětem video jak čte Ája cvičení tulipánek č. 10. Nejprve je nechte poslouchat celý text a ukazovat si záložkou. Potom video pusťte znovu a nechte je číst po Áji (do mezery mezi větami).
Potom doplňte do věty správné písmeno - cvičení tužka. Procvičujete sluchovou analýzu.
V tento den byste měli ještě stihnout vypracovat celou stranu 42 v pracovním sešitu. První tři cvičení by měli zvládnout všichni a cvičení s balónkem mohou splnit pouze ti, kteří chtějí.
STŘEDA:
Záměrně teď přeskočím stranu 74 a 75 ve slabikáři, protože Den Matek připadá až na příští týden, tak tyto strany zařadím až v rámci dalšího bloku.
Namísto toho se podívejte na učivo na straně 76 - jedná se o slabikotvorné r a l. Budeme se učit slova, kdy slabika vznikne i bez použití samohlásky.
Začněte těmito sluchovými hádankami. Zeptejte se dětí vždycky na otázku a nechte je odpovědět. Pokud odpoví slovem, kterým potřebujeme, aby odpovědělo (se slabikotvorným r), nechte jej toto slovo rozdělit na slabiky. Pokud toto zvládne je to skvělé. Dále pak potřebujeme, aby dítě správně určilo z jakých písmen se skládá ta červeně vyznačená slabika. Musí to zvládnout pouze podle sluchu. Vy řeknete slovo CUKR - dítě vytleská slabiky /.. / a vy se ptáte z jakých písmen se skládá druhá slabika? Někdo bude potřebovat toto více zpracovat, takže pokud to hned nenaskočí netrapte se, pokračujte s úkoly ve slabikáři a uvidíte, že moment "aha" se dostaví později.

Pokračujte tedy dál ve slabikáři na straně 76. Nejprve si přečtěte slova pod obrázky - vytleskejte, rozdělte na slabiky, zakryjte modré slabiky, ať vám dítě řekne z jakých písmen se slabika v tomto slově skládá.

Plynule se přesuňte potom na čtení slov na okraji strany. Tam už se děti setkají i se slabikotvorným l. S některými slovy vytvořte věty.
Pokračujte dál ve cvičeních podle zadání.
Cvičení rýmy - šprýmy pusťte dětem od Áji a nechte je číst po ní. Barevně vyznačte slova, která se rýmují. poslech
Kdo bude unavený ať už ve slabikáři po str. 76 skončí. Pro koho to byl jednoduchý úkol a má sílu do dalších, ať si k tomu přibere ještě pracovní sešit na str. 44.
online procvičení látky - zde
ČTVRTEK:
Začněte poslední část tohoto týdne hádankou. Slovo, krtek zadejte dítěti napsat na papír (tiskacím). Kontrola jestli porozuměli včerejšímu učivu a umí poskládat slabiku se slabikotvorným r.
Nemotora, skoro slepý,
hlína se mu na nos lepí.
Pracuje i v neděli,
razí v zemi tunely.
Kdo je to?
(krtek)
V dalším cvičení procvičte čtení psacího písma a vyberte ze tří slov, které se nejvíce hodí do věty. Větu přečtěte.

A pak už pracujte ve slabikáři na straně 77.
V prvním cvičení budou děti slabiky konečně i zapisovat. Velmi to prověří, jestli si umí slovo pěkně sestavit podle nabídky slabik ve čtverečku.
Čtení: Cesta do Brna
- Poprvé předčítejte dětem věty, nechte je po vás opakovat. Vysvětlete si význam neznamých slov, naobloučkujte si těžší slova jako Olomouc, přistoupila, pochválili, ubíhala apod. Udělejte si takový nácvik čtení.
- Potom nechte dítě přečíst samo celý článek. Oceňte jakýkoli výkon :)
- Zeptejte se na tyto otázky, jestli ví o čem četlo.
- Kam jel Luboš?
- Kolik volných míst bylo v kupé?
- Co dělal Luboš ve vlaku?
- Za co ho lidé ve vlaku pochválili?
- Kdo čekal Luboše na nádraží?
*Ukažte si na mapě, kde je Brno. Řekněte si nějaké zajímavosti o Brně. např. Je to druhé největší město ČR. Na obrázku ve slabikáři je katedrála sv. Pavla & Petra, která jde vidět, když přijíždíme do Brna vlakem. apod.

Ve cvičení se sovičkou rozdělte slova rovnou čarou.
Ve cvičení s tužkou vybere žák vhodné slovo z nabídky a zapíše jej psacím písmem do mezery ve větě. Větu potom celou přečte. Připomeňte si pravidla pro psaní vět: začínají velkým písmenem a končí tečkou. Při čtení věty na konci klesneme hlasem.
*Opět kdo bude mít málo a nebo třeba potíže a bude potřebovat více procvičovat vypracujte si i stranu 45 v pracovním sešitu.
Z bloku 8 je to všechno.
Přikládám POHÁDKU za dobrou práci. Pokud bude pršet a budete se nudit, budu se těšit na Dlouhé, Široké, Bystrozraké, princeznu nebo černokněžníka, které mi nakreslíte.